ابزارآلات

تیز کردن مته با درمل

تیز کردن مته: چگونه انجام دهیم؟

گاهی اوقات هنگام کار با مته، سر مته می‌سوزد و کند می‌شود. این موضوع باعث می‌شود که مته بر روی فلز یا قطعه‌ای که قصد سوراخ کردن آن را داریم، به خوبی کار نکند. اگر قطعه مورد نظر فلزی باشد، قطعه کار گرم می‌شود و یا به قطعه کار آسیب می‌رسد. در این صورت، کل مته ممکن است به دلیل گرم شدن و اعمال فشار بیشتر اعوجاج پیدا کند و فقط به خاطر خراب شدن سر مته، کل مته خراب می‌شود.

برای تیز کردن مته، روش‌های مختلفی وجود دارد:

  1. استفاده از فرز دیواری یا رومیزی (بدون ابزار): افرادی که به زوایای تیز کردن مته آگاه هستند و یا ابزارسازی می‌کنند، معمولا از این روش استفاده می‌کنند. این روش نیازمند مهارت بیشتری است.
  2. استفاده از ابزار برای تیز کردن با فرز دیواری یا رومیزی: در این روش، زاویه مناسب برای تیز کردن مته با استفاده از ابزار مشخصی تامین می‌شود
    1. استفاده از درمل یا فرز انگشتی برای تیز کردن مته (با کمک ابزار مخصوص): ابزارهای متفاوتی برای تیز کردن مته با این روش وجود دارد. یکی از این ابزارها جیگ مته تیز کن برای درمل بشیر با کد 1011 است

این جیگ برای تیز کردن مته در دو زاویه ی 118 درجه و 135 درجه به صورت دقیق طراحی شده است. و امکان تیز کردن مته های با سایز های 2 تا 10 میلیمتر را فراهم می کند. با استفاده از این ابزار به راحتی می توانید مته ها را با فرز انگشتی یا درمل تیز کنید. کافی است دو سر فاز مته را داخل شیار قرار دهید تا شیار ابزار به صورت راهنما برای شما عمل کند و زاویه ی صحیح جهت تیز کردن مته را ایجاد نماید.

برای آشنایی بیشتر در مورد انواع زوایا در مته و کاربرد آن ها می توانید این مطلب را مطالعه کنید.(بر روی متن کلیک کنید)

4. روش‌های دیگر: اگر شما روش‌های دیگری برای تیز کردن مته می‌شناسید، می‌توانید آن‌ها را برای ما بنویسید تا بقیه نیز بیاموزند.

 

 

برای آشنایی بیشتر با انواع زوایا در مته و کاربرد آن‌ها، می‌توانید این مطلب را مطالعه کنید

 

2 دیدگاه در “تیز کردن مته با درمل

  1. کاکا گفت:

    سلام تشکر اگر میشه در مورد تیز کردن مته با فرز دیواری بیشتر توضیح بدهید

    1. MoAlTa گفت:

      سلام تشکر از بازخوردتون در تکمیل همین مطلب توضیح خواهیم داد این مطلب به مرور تکمیل خواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *